E enjte, 18 Prill, 2024

SA JANË EFIKAS MINISTRAT?

“Në mungesë të një sistemi dhe mekanizmash për monitorimin e politikave dhe punës në ministri, është e nevojshme të kesh një dorëzim thelbësor, e jo vetëm protokolar të pozitës, kurse përgatitja e mëparshme sistematike para se të bëhesh ministër është thelbësore”.

Këto janë disa nga përfundimet e Institutit ndërkombëtar republikan (IRI) nga studimi “Ministrat efektivë: Si të arrihen
rezultatet dhe si të fitohet besimi i qytetarëve?”, përcjell KDP.

Dokumenti bazohet në të dhëna të marra nga disa burime: intervista të kryera nga ekipi i Institutit Republikan Ndërkombëtar (IRI) në periudhën nga marsi deri në maj të vitit 2020 me 13 ministra aktualë dhe ish-ministra në qeveritë e Republikës së Maqedonisë Veriore nga viti 2006 deri më sot, të dhëna sekundare, vëzhgimi i disa ministrave dhe kabineteve të tyre në kuadër të mbështetjes së qeverisjes së mirë në disa ministri që IRI ndihmoi në periudhën nga 2017 deri në 2020. Instituti Republikan Ndërkombëtar vëren se një nga aspektet kryesore të efektivitetit të ministrave është vizioni i përgjithshëm për ndryshimet që ata duan të arrijnë, një qasje gjithëpërfshirëse ndaj politikave që futen ose ndryshohen, dhe vazhdimësia operacionale që është thelbësore për qëndrueshmërinë dhe cilësinë e politikave.

“Ministrat mund të kenë një ide shumë të mirë të programit dhe politikave që zbatojnë, por jo ta bëjnë këtë dhe të komunikojnë në një koordinim efektiv me politika të ngjashme qeveritare (dhe jo vetëm politika paralele) dhe në kontekstin e një pamje dhe vizioni më të madh për vendin “, tha Ilina Mangova, zëvëndëse drejtoreshë e IRI.

Mangova vuri në dukje nevojën për prezantimin sistematik të ministrave të sapoemëruar dhe të gjithë bartësve të funksioneve publike në rregulloren, mënyrën dhe standardet për funksionimin e qeverisë dhe administratës publike, proceset e politikave publike të bazuara në prova, si dhe theksin në zbatimi dhe rregullimi i politikave në mënyrë që të përmirësohen rezultatet dhe shërbimet për qytetarët.

“Në mënyrë që të sigurohet vazhdimësia operacionale e proceseve në vazhdim dhe fillimi i informuar i mandatit të ministrit të ri, është e nevojshme të vendoset në mënyrë efektive, në krahasim me dorëzimin aktual të protokollit të funksionit ministror. Një element tjetër kryesor në vazhdimësinë operacionale është i ashtuquajturi ekipi administrativ në ministri, ose departamenti i mbështetjes, administrata publike, e cila duhet të jetë sa më profesionale dhe kompetente që të jetë e mundur.

“Ekipi politik i ministrit, dmth kabineti i tij, duhet të ketë rolin e përshpejtuesit dhe kontrolluesit të zbatimit të agjendës politike, dhe jo një zëvendësues për administratën publike,” shtoi Ana Alibegova, menaxhere e programit në IRI.

Ministrat aktualë dhe ish, si dhe zyrtarë të qeverisë, diskutuan përvojat e tyre si ministra. Ata bien dakord që ndryshimet janë të nevojshme për të kryer funksionin në mënyrë më efektive, si dhe për të ndërtuar besimin e qytetarëve.

“Ne duhet të fusim ngadalë sistemin e një ekipi në tranzicion, të cilin çdo kryeministër i caktuar, praktikisht nga momenti kur bëhet e qartë se ai ka një shumicë, duhet të formojë dhe të sigurojë ngadalë atë dorëzim”, tha Radmila Sekerinska, Ministre e Mbrojtjes në Qeverinë e Republikës së Maqedonisë të Veriut.

“Unë mendoj se kryesusve të departamenteve dhe nëpunësve civilë duhet t’u jepet më shumë besim dhe mundësi në mënyrë që ata të mund të zbatojnë masat e ministrisë, dhe ministri nuk duhet të merret me mikromenaxhimin e institucionit dhe drejtpërdrejt me projekte, sepse detyra e ministrit është të krijon politika që do të jenë afatgjata “, tha Kreshnik Bekteshi, Ministër i Ekonomisë në Qeverinë e Republikës së Maqedonisë të Veriut.

Ish-Ministri i Financave, Trajko Slaveski, u kthye në fillimet e tij si ministër, së pari në vitet ’90, duke folur për motivimin për të bërë ndryshime, si dhe përvojën e nevojshme që një ministër të jetë efektiv: “Pjesëmarrja në punën e një partie politike , dhe aq më tepër – pjesëmarrja në zgjedhje si kandidat për deputet dhe anëtar i parlamentit dhe nëse më vonë largoheni nga Parlamenti dhe shkoni në zyrë në degën ekzekutive, kjo ju jep një legjitimitet serioz para publikut, votuesve dhe kolegëve tuaj në qeveri, do të hasni interesa të ndryshëm konkurrues, të cilat jo gjithmonë çojnë në një qëllim të vetëm. Përveç kësaj, përvoja që fitoni në atë proces “.

Dejan Jakimovski, Shef i Sektorit të Seancave Qeveritare në Qeverinë e Republikës së Maqedonisë Veriore, dha rekomandimet e tij se si të përmirësohet puna e nëpunësve civilë, duke shtuar se altruizmi duhet të jetë një tipar i nëpunësit civil në mënyrë që të ketë ministra efikas dhe administratë efikase, si dhe efektive politikat.

“Asnjë ministër nuk mund të kënaqë publikun e gjerë dhe as ndonjë zyrtar administrativ nuk mund të përmbushë pritjet e ministrit. Unë mendoj se nëse kemi një vizion të mirë dhe një plan të mirë, nëse kemi vetëdije nga të dy palët, atëherë suksesi është i pashmangshëm”, shpjegoi Jakimovski.

Letra e Bardhë “Ministrat efektivë: Si të merrni rezultate dhe besim nga qytetarët?” synon të përfitojnë të gjithë aktorët politikë që kërkojnë të fitojnë degën ekzekutive dhe të zbatojnë politikat e dëshiruara, studiuesit ekzekutivë dhe qytetarët, për të sjellë punën e ekzekutivit më pranë tyre dhe për të prezantuar atyre standardet që ministrat duhet të respektojnë në punën e tyre në mënyrë që të shërbejnë më mirë qytetarët.

USAID ka mbështetur Institutin ndërkombëtar republikan (IRI) në përpjekjet e tij për të forcuar politikat e reformës, qeverisjen e mirë dhe për të ndihmuar udhëheqësit politikë të zhvillojnë hapa për të adresuar sfidat dhe mangësitë në punën e tyre. Gjithashtu, IRI ndihmoi Ministrinë e Drejtësisë në ri-hartimin e Ligjit për Rastet e Kundërvajtjes, Ligjit për Mosmarrëveshjet Administrative dhe Ligjit për Parandalimin e Korrupsionit. Me kërkesë të Ministrisë së Financave (MF), IRI ka zhvilluar një Portal të Hapur të Financave, një platformë onlajn е cila atomatikisht publikon të dhënat për shpenzimet e buxhetit të qeverisë, gjegjësisht të gjitha transaksionet buxhetore të bëra nga
përdoruesit e buxhetit kombëtar. Portali i hapur i financave siguron transparencë të pamatshme të shpenzimeve publike dhe ndihmon në parandalimin dhe zbulimin e korrupsionit, si dhe keqpërdorimin e te hollave publike, duke premtuar që ta bëjë Maqedoninë e Veriut një udhëheqëse në transparencën e buxhetit në Evropën Juglindore.

Të fundit