Ballkani, për shkak të gjeografisë së tij, ka një vlerë të lartë strategjike për ambiciet afariste dhe afatgjata të Kinës në Evropë.
Autorë:Karina Barbesino dhe Kristine Lee /National Interest
Përktheu dhe përshtati: KDP
Qëkur Presidenti Xi Jinping njoftoi Iniciativën e Rripave dhe Rrugëve në Kazakistan në 2013, duke e inkuadruar atë si një strategji tokësore për të lidhur Azinë me Evropën, hyrjet e Kinës në Ballkanin Perëndimor janë rritur më thellë. Përmes projekteve të ndërtimit të urave në Kroaci, investimeve në infrastrukturën energjetike të Bosnjës dhe një përpjekje për të zhvilluar rrjetet 5G të Serbisë, Pekini e ka shndërruar Ballkanin në një autostradë kritike ndërsa përpiqet të nxisë eksportin e mallrave të saj të prodhuar në Evropë dhe të tërheqë investime të drejtpërdrejta në Kinë. Aktivitetet e tij diplomatike dhe ekonomike në Ballkan janë ndarë, megjithatë, nga të kuptuarit e veprimeve komplekse të trashëgimive etnike, politike dhe historike që përcaktojnë rajonin – aq shumë sa që ka të ngjarë të krijojë paqëndrueshmëri në një rajon tashmë të trazuar.
Lidhja e Kinës në Ballkanin Perëndimor nuk është pa precedent. Pas Luftës së Dytë Botërore dhe afrimit të dështuar midis Bashkimit Sovjetik dhe Jugosllavisë, Mao Zedong dhe Josip Broz Tito u shfaqën si “rezultatet komuniste” të rajonit. Evropa Juglindore herë pas here unifikohej kundër rivalëve të zakonshëm. Kina mbeti kryesisht neutrale mes serisë së konflikteve etnike në fillim të viteve 1990 – përfshirë spastrimin etnik të myslimanëve boshnjakë – dhe luftërat për pavarësi që shoqëruan shpërbërjen e Jugosllavisë. Pas bombardimeve të ambasadës kineze në Beograd, të vitit 1999, NATO, Republika Popullore e Kinës u ripërtëriti publikisht me një paketë ndihme të infrastrukturës 300 milion dollarë. Sot, prania e Kinës në Ballkanin Perëndimor ndjehet më së shumti në Serbi, ku Pekini ka vendosur një themel strategjik.
Por marrëdhënia e ngushtë që Kina po kultivon me Serbinë, e shoqëruar me shkeljet e saj të egër të të drejtave të njeriut kundër popullatës së saj të pakicave muslimane në Xinjiang, mund të përkeqësojë paqëndrueshmërinë rajonale në mes të rivalitetit në rritje midis Serbisë dhe Bosnje-Hercegovinës. Kjo është veçanërisht në mënyrë që entiteti me shumicë serbe, Republika Srpska (RS) në Bosnjë po rimarrë lëvizjen sekretuese serbe të Bosnjës. Që kur erdhi në pushtet në fund të vitit 2018, qëndrimi i shkëputjes së Presidentit Boshnjak Milorad Dodik dhe retorika etno-nacionaliste, përfshirë mbrojtjen e tij për një ish drejtues të RS të shpallur fajtor për kryerjen e genocidit në Srebrenica, ka ngjallur tensione etnike.
Ndërsa Serbia dhe udhëheqja politike serbe e Bosnjës rreshtohen më ngushtë me Kinën, Pekini po mban stabilitetin tashmë të ashpër të rajonit të robëruar duke fuqizuar elementët e tij më joliberalë. Represioni i Kinës ndaj më shumë se një milion Uighurëve etnikë ka shkuar kryesisht pa pasoja; kur një peshë gjeopolitike me peshë të rëndë kryen shkelje të mëdha të të drejtave të njeriut kundër një grupi të pakicave etnike me pandëshkueshmëri, ai indirekt po kushtëzon dhe fuqizon shkelësit e të drejtave të njeriut që marrin patronazhin e tij, siç është lëvizja secesioniste e RS. Në qoftë se ata që janë përgjegjës për mizoritë e Kinës në Xinjiang nuk nxirren para drejtësisë, një qëllim fatkeqësisht i pamundur, aktivitetet e tij në Ballkan do të forcojnë vetëm ndjenjat etno-nacionaliste të RS dhe serbëve të tjerë të Bosnjës. Mos të harrojmë, paqëndrueshmëria në Ballkan vazhdimisht ka çuar në konflikte vdekjeprurëse përgjatë historisë evropiane. Ndërsa prania në rritje e Kinës në pluhurin e pluhurit të Evropës nuk mund të ndizet drejtpërdrejt shkëndijën e parë, mund të jetë baza për krizën e ardhshme të Ballkanit.
Pekini është përpjekur të shtypë këto trazira të hershme me tregimin e tij monolit mbi efektet e përshëndetshme të investimeve të tij në Rrip dhe Rrugë – por ky tregim beson realitetet ekonomike të rajonit. Nën rripat e bashkëpunimit “fitimprurës”, Pekini po përparon interesat e tij të ngushtë ekonomik në kurriz të stabilitetit rajonal. Kur Presidenti Xi vizitoi Beogradin në vitin 2016, ai u kthye prapë për serbët premtimin për punë dhe standarde më të larta jetese që do të sillnin investimet kineze. Por në vitin 2019, Banka Botërore raportoi se në shumicën e vendeve të Ballkanit Perëndimor papunësia arriti në ulje të reja historike, mbase duke përkeqësuar protestat që kanë kaluar në rajon muajt e fundit. Edhe me projekte të tilla si mulliri serb i çelikut Železara Smederevo, të cilin HBIS shtetërore e Kinës e bleu me një qëllim drejt kursimit të qëllimshëm të mijëra vendeve të punës, standardet e punës brenda mullirit kanë marrë një goditje.
Më në fund, aktivizmi diplomatik dhe ekonomik në rritje i Pekinit në rajon është forcuar nga skepticizmi nëse BE mund të formojë një pozicion të përbashkët drejt strategjive të saj. Kina ka ndërtuar ndikimin e saj më të butë politik në Evropën Juglindore dhe Qendrore, si përmes formatit të saj 16 + 1, ashtu edhe formave më shkatërruese të ndërhyrjes politike përmes ndërtimit të rrjeteve të ndikimit rreth politikanëve aktualë dhe ish-evropianë dhe duke cozuar deri tek partitë me ndikim politik në Rajon. Në të vërtetë, qasja e Kinës ndaj Evropës dhe organit të saj kryesor politik, BE, ka qenë një copëzim. Ai e ka bërë unionin të paaftë për të arritur një pamje të përbashkët të Kinës dhe kështu zvogëluar mundësinë që BE të zhvillojë një përgjigje koherente ndaj strategjive të saj.
Ballkani, për shkak të gjeografisë së tij, ka një vlerë të lartë strategjike për ambiciet afariste dhe afatgjata të Kinës në Evropë. Megjithëse Kina po angazhohet me shumë prej vendeve të Ballkanit përmes Nismës Rrip dhe Rrugë dhe nismave të tjera diplomatike, ajo ka evokuar një preferencë të qartë për Serbinë, ku iliberalizmi dhe udhëheqja autokratike politike pasqyrojnë modelin më të ngushtë të qeverisë së Partisë Komuniste Kineze. Duke vepruar kështu, kjo është, ose nga mungesa e mirëkuptimit ose nga padija e vullnetshme, duke kontribuar në tjetërsimin politik të Bosnjës, i cili qëndron në zemër të tensioneve politike dhe etnike të rajonit. Në mungesë të një qëndrimi të përbashkët të BE ndaj Kinës, ne mund të presim një prani të ngulitur por destabilizuese thelbësore kineze në Ballkan.