Овде посебна улога и важност ќе имаат советнициите, кои треба да ги избере без друг товар освен да се фокусираат на нивната професионалност и да ја препознаат динамиката внатре и околу министерството. Исто така, процесот на унапредување и создавање можности за администрација врз основа на принципот на професионална меритократија ќе биде многу важен.
Автор: Сефер Селими Jr.
Владиниот договор што доби благослов од мнозинството во парламентот, во дел од власта на Демократската Унија за Интеграција (ДУИ), им го даде и Министерството за надворешни работи. За прв пат по независноста од Југославија, Северна Македонија ќе има албански министер за надворешни работи. Бујар Османи доаѓа од други високи раководни позиции, вклучувајќи и претходната функција како заменик-премиер за европски прашања, која тесно ги дели одговорностите со Министерството за надворешни работи (МНР).
Претходниот владин мандат беше обележан со важни одлуки за иднината на земјата во надворешен план, и конечно Северна Македонија ја одреди својата евроатлантска ориентација со членството во НАТО и датумот за почеток на преговорите со Европската унија. Овие успеси во стратешките определувања дојдоа како резултат на смелите договори на Северна Македонија со Бугарија и Грција, но и на низата законодавни и системски реформи кои беа под координација на Секретаријатот за европски прашања (СЕП), кои иако не се на нивото на тоа што се посакува. при нивното спроведување, беа позитивно оценети од Европската Комисија. Во периодот што го остави зад себе, како вицепремиер успеа да се наметне како фактор во надворешната политика и да стане протагонист на ДУИ во тие процеси.
Предизвиците како министер за надворешни работи ќе бидат различни од оние на заменик премиер за Европски прашања во повеќе димензии. Во преден план, ќе морам да најде внатрешни соработници во министерството што тој го води, а никогаш порано немале шеф кој не доаѓа од најголемите владејачки партии, а уште помалку Албанец – како што е скоро традиционално случај со СЕП. Како и секоја институција, постојат и опортунистички и уценувачки табори кои ги штитат партиските и личните интереси. Навигацијата низ дипломатскиот персонал во министерството за формирање тим за поддршка ќе го одреди неговиот успех како министер.
Овде посебна улога и важност ќе имаат советнициите, кои треба да ги избере без друг товар освен да се фокусираат на нивната професионалност и да ја препознаат динамиката внатре и околу министерството. Исто така, процесот на унапредување и создавање можности за администрација врз основа на принципот на професионална меритократија ќе биде многу важен.
Договорите со Бугарија и Грција ќе бидат исклучителен предизвик за одржување на кредибилитетот за спроведување на одговорностите што произлегуваат од нив. Овие договори се сложени и исто така вклучуваат голем број прашања што можат да предизвикаат емоционална ерупција и непријатни чувства особено за македонските сограѓани. Неговата улога треба да остане само техничка и целосно да го избегнува протагонизмот за политички одлуки, кои треба да му бидат препуштени на премиерот. Ова е затоа што во иднина тие одлуки може да се претворат во извор на меѓуетнички судири и да бидат извор на историско незадоволство.
Балканскиот полуостров е традиционално сложен и предизвикувачки за секоја дипломатија, а уште повеќе е исклучително чувствителен во рамките на динамиката на односите меѓу соседите. Дури и најискрената желба за градење добрососедски односи може да се претвори во бумеранг полн со напнатост. Во моментов, ние сме во жешка ситуација во многу димензии и неизвесности, почнувајќи од ситуацијата во Бугарија, во Црна Гора, крајната ситуација со можен конфликт меѓу Турција и Грција на Средоземното море и што е најважно, враќањето на американското внимание за трајно решавање на напнетноста меѓу Србија и Косово.
Оваа моментална состојба е главоболка за секој граѓанин, а за министерот за надворешни работи е предизвик што може засекогаш да го одреди неговото политичко наследство. Затоа, надминувањето на себе си и на партиската политика што честопати добива фолклористички тонови со препуштање на помпозни и несовесни изјави кои служат за да го хранат личното его, партиските милитанти или лидерот на партијата може да влијаат да изгледа како незрел пред одговорноста наметната од оваа субтилна позиција.
На крајот, Министерството за надворешни работи е огледало на граѓаните во надворешниот свет и одраз на државјанството, сериозноста и функционалноста, затоа координацијата и стратегијата за дипломатско претставување ќе бидат многу важни, со квалификувани луѓе за да не претставуваат достоинствено и професионално, а не за удобност за политичка пенизионирање.