E shtunë, 12 Tetor, 2024

ANALIZË E FOREIGN AFFAIRS: AMERIKA KA NEVOJË PËR NJË STRATEGJI TË RE PËR TË SHMANGUR NJË KATASTROFË EDHE MË TË MADHE NË LINDJEN E MESME

Shatëll-diplomacia duhet të mbështetet nga presioni kuptimplotë

Shkruan: Andrew P. Miller

Gati një vit pas sulmit terrorist të Hamasit të 7 tetorit, përshkallëzimi i vazhdueshëm i konfliktit të qeverisë izraelite me Hezbollahun në Liban e ka vënë Lindjen e Mesme në greminën e një lufte rajonale – një luftë që shumë lehtë mund të tërheqë Shtetet e Bashkuara. Megjithëse udhëheqësit izraelitë besojnë se veprimet ushtarake të intensifikuara do të bëjnë që grupi militant të tërhiqet, kjo lloj strategjie “përshkallëzimi për të de-përshkallëzuar” rrallë arrin rezultatet e dëshiruara. Hezbollahu e ka lidhur vazhdimisht ndërprerjen e sulmeve të tij ndaj Izraelit me një armëpushim në Rripin e Gazës dhe kjo nuk ka gjasa të ndryshojë pas vdekjes së liderit të Hezbollahut, Hassan Nasrallah në një sulm ajror izraelit të premten. Edhe nëse do të shpallej një armëpushim 21-ditor midis Izraelit dhe Hezbollahut, siç kanë bërë thirrje presidenti amerikan Joe Biden dhe presidenti francez Emmanuel Macron, ai nuk do të ndryshonte realitetin themelor: Mënyra më e mirë për të parandaluar një zjarr më të madh rajonal është një armëpushim në Gaza.

Fatkeqësisht, negociatat midis Izraelit dhe Hamasit për luftën e tyre në Gaza duket se janë në bllokim për tre muaj pasi Biden përshkroi një kornizë për një armëpushim dhe marrëveshje për kthimin e pengjeve izraelite. Të dyja palët kanë zhvendosur shtyllat, duke shtuar kushte të reja apo duke kërkuar lëshime të reja. Pas disa javësh të projektimit të optimizmit, zyrtarët e administratës së Biden thuhet se tani pranojnë se “asnjë marrëveshje nuk është e afërt”. Dhe dritarja për arritjen e një marrëveshjeje po mbyllet me shpejtësi përpara zgjedhjeve presidenciale në SHBA në nëntor, në të cilën pikë statusi i çalë i Biden do të zvogëlojë ndikimin e tij ndërkombëtar.

Ndërkohë, kostot e luftës në Gaza vazhdojnë të rriten çdo ditë. Probabiliteti për të siguruar kthimin e sigurt të pengjeve të mbetura izraelitë vetëm zvogëlohet me kalimin e kohës. Kushtet humanitare për civilët palestinezë vazhdojnë të përkeqësohen dita-ditës mes konflikteve aktive dhe shumë prej tyre po vriten ose plagosen në operacionet ushtarake izraelite. Dëmtimi i reputacionit për Shtetet e Bashkuara, si dhe për Izraelin, po rritet gjithashtu në mënyrë të qëndrueshme, me pasoja negative për prioritetet e tjera globale të përbashkëta nga të dy vendet.

Me kohën që është thelbësore, Uashingtoni duhet të rishikojë qasjen e tij diplomatike. Ai duhet të ndërmarrë një diplomaci shumë më proaktive të planit që synon t’i japë fund luftës në javët e ardhshme. Diplomacia e mundimshme dhe e durueshme e administratës amerikane dhe ndërmjetësuesve të saj, Katarit dhe Egjiptit, ka dështuar të shtyjë Izraelin dhe Hamasin, dhe veçanërisht liderët e tyre rebelë, përtej vijës së finishit. Diplomacia e profilit të lartë, edhe pse e rrezikshme, mund të përqendrojë dhe zmadhojë presionin, duke rritur gjasat që palët të ndihen të detyruara të marrin vendime të vështira. Nëse shoqërohet nga burime të tjera presioni, mund të jetë një ndryshim i lojës. Biden duhet të dërgojë menjëherë Sekretarin e Shtetit Antony Blinken në rajon për të lëvizur midis Izraelit, Egjiptit dhe Katarit për aq ditë sa është e nevojshme për të mbyllur të gjitha boshllëqet e mbetura në marrëveshjen e armëpushimit të Gazës. Ky synim do të kërkojë gjithashtu që Uashingtoni të intensifikojë presionin e tij politik, diplomatik dhe ushtarak ndaj kryeministrit izraelit Benjamin Netanyahu dhe të punojë me partnerët arabë për të izoluar Hamasin dhe për të shtrënguar më tej udhëheqjen e tij politike dhe ushtarake.

RREZIK I LARTË, SHPËRBLIM I LARTË

Deri në këtë pikë, drejtori i Agjencisë Qendrore të Inteligjencës Bill Burns ka kryesuar negociatat e armëpushimit midis Izraelit dhe Hamasit, të cilat po zhvillohen në një mënyrë të ulët, me sa më shumë privatësi të jetë e mundur. Në vend që të imponojnë vendime, ndërmjetësit preferojnë të kërkojnë pushime dhe të mblidhen më vonë për të diskutuar mosmarrëveshjet në ato që shpresojnë se do të jenë kushte më të mira. Teoria pas kësaj qasjeje është se duke blerë kohë dhe hapësirë ​​për diskutime të mëtejshme, boshllëqet do të pakësohen me kalimin e kohës dhe përfundimisht do të paraqesin një zonë marrëveshjeje. Edhe pse këto metoda kanë qenë efektive në shumë kontekste, ato nuk kanë qenë të qarta në këtë rast.

Në të kundërt, shatëll diplomacia, një term i krijuar për të përshkruar ndërmjetësimin e ish-Sekretarit të Shtetit Henry Kissinger midis Izraelit dhe vendeve arabe pas Luftës së Yom Kipurit të vitit 1973, është me interesa të larta dhe të profilit të lartë. Ai përfshin një zyrtar të lartë të SHBA-së që fluturon midis kryeqyteteve – “lundrim” midis palëve ndërluftuese që nuk flasin drejtpërdrejt me njëri-tjetrin – për të negociuar drejtpërdrejt me palët derisa të mbyllen boshllëqet përfundimtare, ndonjëherë duke bërë ndalesa të shumta në secilin vend gjatë një udhëtimi të vetëm. Kjo formë e diplomacisë është krijuar për të detyruar palët ndërluftuese të zgjedhin midis bërjes së lëshimeve të vështira dhe jo duke i thënë një zyrtari të nivelit të kabinetit amerikan, me pasoja të qarta negative.

Gjatë transferimeve, ndërmjetësi kërkon të maksimizojë presionin dhe t’i privojë palët nga blerja e kohës, për të shtyrë vendimet ose për t’i lënë ndërmjetësuesit butësisht. Zyrtarët amerikanë që kryejnë “diplomacinë e fluturimit” do të përpiqen të qëndrojnë në rrugë dhe të mbajnë presionin për aq kohë sa duhet për të finalizuar një marrëveshje; në një rast, Kissinger kaloi 35 ditë rresht në Lindjen e Mesme. Herë të tjera, të dërguarit amerikanë kanë kryer disa raunde vizitash përpara se të merrnin rezultate.

Uashingtoni duhet të ndërmarrë një diplomaci shumë më proaktive të anijes që synon t’i japë fund luftës në javët e ardhshme.

Shatëll diplomacia ka qenë më efektive kur shoqërohet me pasoja të qarta për mosbindje. Ndërmjetësi kërcënon se do të fajësojë publikisht palën ose palët rebele për dështimin e bisedimeve. Kjo është ajo që James Baker, një praktikues i suksesshëm i shatëll diplomacisë si Sekretar Shteti në administratën e Xhorxh W Bush, i referohej si “lënia e maces së ngordhur” në pragun e palës fajtore. Kur emërtimi dhe turpërimi plotësohen nga kërcënime të tjera – sanksione, ndalim i dërgesave të armëve, mundësia që një palë ndërluftuese të zgjerojë operacionet e tij – ka qenë e mundur të ndryshohet llogaritja e liderëve të huaj.

Duke përdorur këto metoda, Kissinger ndërmjetësoi dy marrëveshje mosangazhimi midis Izraelit dhe Egjiptit dhe një midis Izraelit dhe Sirisë nga viti 1974 deri në vitin 1975. Ish-presidenti Jimmy Carter më vonë vulosi traktatin e paqes të vitit 1979 midis Izraelit dhe Egjiptit duke u zhvendosur midis Jerusalemit dhe Kajros dhe Baker orkestroi me sukses në vitin 1991 Konferencën e paqes në Madrid mbi konfliktin arabo-izraelit gjatë disa udhëtimeve rajonale.

Për të qenë të qartë, shatëll diplomacia nuk është një deus ex machina. Fluturimet nuk kanë gjithmonë sukses. Administratat e Presidentit Ronald Reagan dhe Presidentit Bill Clinton u angazhuan të dy në një lloj shatëll diplomaci, me rezultate të pabarabarta. Shtetet e Bashkuara kanë gjithashtu një kosto më të madhe reputacioni kur shatëll diplomacia dështon.

Ekziston gjithashtu rreziku që një palë të jetë më pak e gatshme të bëjë kompromis për një pozicion pasi të ketë mbajtur një qëndrim shumë publik në kundërshtim me Shtetet e Bashkuara, duke e bërë një çështje krenarie dhe nderi. Aktorët joshtetërorë, veçanërisht grupet terroriste, janë shpesh më pak të ndjeshëm ndaj emërtimit dhe turpërimit sesa shtetet-kombe, megjithëse diplomacia e Baker-it ka punuar me Organizatën Çlirimtare të Palestinës përpara se të njihej nga Izraeli si përfaqësuesi legjitim i popullit palestinez në Marrëveshjen e Oslos. Në konfliktin aktual, paarritshmëria e liderit të Hamasit, Yahya Sinwar, i cili do të ishte vendimmarrësi përfundimtar për çdo marrëveshje, dhe kufijtë e ndikimit të drejtpërdrejtë të SHBA-së mbi Hamasin do ta bënin këtë detyrë edhe më sfiduese.

ÇËSHTJE VULLNETI 

Megjithatë, shatëll diplomacia përfaqëson shansin më të mirë për Shtetet e Bashkuara dhe partnerët e saj rajonalë për t’i dhënë fund luftës në Gaza në një afat të afërt dhe në këtë mënyrë të ofrojnë një rrugë drejt de-përshkallëzimit rajonal. Pikat penguese të raportuara në bisedimet aktuale – numri i të burgosurve palestinezë që do të lirohen dhe kontrolli mbi kufirin Gazan-Egjiptian – nuk janë të pakapërcyeshme. Çështjet sasiore, të tilla si numri i të burgosurve palestinezë që do të lirohen, janë më të përshtatshme për kompromis sesa zgjedhjet binare midis dy ekstremeve. Në të ashtuquajturin Korridor të Filadelfisë përgjatë kufirit Gazan-Egjiptian, Ministri izraelit i Mbrojtjes Yoav Gallant thuhet se ka kundërshtuar pretendimin e kryeministrit Benjamin Netanyahu se Forcat e Mbrojtjes të Izraelit nuk mund të tërhiqen pa rrezikuar sigurinë izraelite.

Barriera kryesore për një marrëveshje midis Izraelit dhe Hamasit është, siç e ka thënë Burns publikisht, “një çështje e vullnetit politik”, jo mungesa e formulimeve të zgjuara për të kapërcyer boshllëqet. Dhe presioni politik që Blinken mund të gjenerojë duke u zhvendosur midis Egjiptit, Izraelit dhe Katarit është pikërisht ajo që nevojitet nëse Shtetet e Bashkuara duan të kenë ndonjë shpresë për të thyer ngërçin. Meqë nuk kanë mbetur më zgjedhje tjera, Biden është në një pozicion më të mirë për të përvetësuar kostot politike të diplomacisë së dështuar të fluturimit (shatëll), sesa do të ishte secili prej pasardhësve të tij të mundshëm.

Shatëll diplomacia e anijes nuk është për njerëzit e dobët. Blinken duhet të bindë Netanyahun se ai do të humbë diçka duke refuzuar Shtetet e Bashkuara. Në këtë drejtim, administrata Biden mund të kërcënojë se do ta etiketojë publikisht Netanyahun si një rrezik për partneritetin SHBA-Izraelit ose, në një fjalim madhor, të shprehë qartë humbjen e besimit në trajtimin e tij të luftës. Megjithëse popullariteti i Bidenit në Izrael është ulur që nga fillimi i vitit 2024, 57 për qind e izraelitëve në përgjithësi dhe 66 për qind e izraelitëve hebrenj shprehin besim te presidenti amerikan, duke sugjeruar se një qortim publik i Netanyahut përçarës mund të ndikojë në qëndrimet e zyrtarëve izraelitë dhe civilëve.

Një opsion tjetër do të ishte përdorimi i Urdhrit Ekzekutiv 14115 , të lëshuar nga Biden në shkurt, për të sanksionuar ministrat ekstremistë në qeverinë izraelite, si Ministri i Financave Bezalel Smotrich dhe Ministri i Sigurisë Kombëtare Itamar Ben-Gvir, të cilët po ushqejnë paqëndrueshmëri në Bregun Perëndimor.  Sanksionet e SHBA ka të ngjarë të rrisin apelin e ministrave për të djathtën ekstreme, por stigma e të qenit i caktuar nga aleati më i afërt i Izraelit mund të gjenerojë gjithashtu më shumë presion mbi qeverinë.

Administrata tashmë ka pezulluar dërgimin e bombave 2000 paund në Izrael për të protestuar kundër operacioneve ushtarake në qytetin Rafah të Gazës. Nëse është e nevojshme për të arritur një marrëveshje, Biden dhe Blinken duhet të kërcënojnë se do të ndalojnë sistemet shtesë të armëve që janë implikuar në viktimat civile në Gaza dhe që konsiderohen të panevojshme për sigurinë e Izraelit, siç janë predhat e fosforit të bardhë . Është e mundur të arrihet një ekuilibër midis përmbushjes së kërkesave të sigurisë izraelite dhe bërjes së qartë se Shtetet e Bashkuara nuk do të mbështesin pafundësisht një luftë që shkakton kaq shumë viktima civile dhe që prodhon kthime të pakësuara të sigurisë në rastin më të mirë. Kërcënime të tilla nuk janë të paprecedentë në marrëdhëniet SHBA-Izrael; në të kaluarën, ata kanë qenë të punësuar rregullisht. Çdo president i SHBA-së që nga Lyndon Johnson, me përjashtim të Klintonit dhe Donald Trump-it – domethënë, nëntë nga 11 administratat e fundit – ka kërcënuar të ndalojë sistemet e armëve ose ndihma të tjera për të ndikuar në politikën izraelite.

PRESIONI ME PROXY

Meqenëse diplomatët amerikanë nuk ndërveprojnë drejtpërdrejt me udhëheqësit e Hamasit, Uashingtoni do të duhet të punojë me ndërmjetësit arabë për të intensifikuar presionin mbi Sinwar. Shumë vende arabe kanë ushtruar presion ndaj Hamasit, por mund të bëjnë shumë më tepër, veçanërisht publikisht. Duke demonstruar një gatishmëri për të ushtruar presion mbi Izraelin, administrata do të ishte në një pozicion më të fortë për të kërkuar që partnerët tanë të tjerë rajonalë të shtrëngojnë Hamasin. Në mënyrë kritike, Shtetet e Bashkuara, Egjipti dhe Katari duhet të këmbëngulin që lideri i Hamasit t’i delegojë autoritetin negociues dikujt jashtë Gazës për të lehtësuar negociatat me amerikanët.

Fuqizimi i një zyrtari të Hamasit të vendosur në Doha ose Kajro do t’i lejonte Blinken të siguronte reagime dhe përgjigje autoritative në kohë reale nga Hamasi përmes Katarit dhe Egjiptit. Ky është padyshim një format i ndërlikuar negociues që përfshin të dërguarit e SHBA-së që kalojnë ndërmjet zyrtarëve izraelitë dhe homologëve të tyre egjiptianë dhe katar, të cilët vetë janë duke lëvizur midis Hamasit dhe Izraelit dhe Shteteve të Bashkuara. Megjithatë, nuk do të ishte më e ndërlikuar se kalimi i Bakerit midis Izraelit, Jordanisë dhe PLO-së (kjo e fundit përmes një “delegacioni këshillues” jozyrtar) në fillim të viteve 1990.

Përveç bindjes së vendeve arabe që të miratojnë menjëherë një qëndrim më agresiv për zbatimin e sanksioneve kundër Hamasit, administrata e Biden duhet t’i shtyjë ato të thërrasin publikisht rolin pengues të Sinwarit në bisedime. Udhëheqësit e tjerë të Hamasit duken më të gatshëm për të negociuar dhe kritikat arabe ndaj Sinwar mund të forcojnë dorën e tyre. Kjo është veçanërisht e rëndësishme, duke pasur parasysh se vrasja e Ismail Haniyeh nga Izraeli – i cili, edhe me fajësinë e tij të qartë për akte terrorizmi, po mbronte një armëpushim – mund të ketë dobësuar përkrahësit e tjerë të negociatave brenda Hamasit. Bindja e vendeve arabe që anëtarët e Hamasit të akuzuar për rolet e tyre në vrasjen e amerikanëve duhet të dërgohen në paraburgim në SHBA do të jetë jashtëzakonisht e vështirë, por administrata Biden ka një detyrim strategjik, ligjor dhe moral për të gjykuar.

Edhe pse Izraeli dhe Egjipti nuk pajtohen se sa të gjerë janë tunelet midis Gazës dhe Egjiptit, është e pamohueshme që Hamasi ka kontrabanduar armë përmes kësaj rruge. Bashkëpunimi më i ngushtë midis Shteteve të Bashkuara, Egjiptit dhe Izraelit për mbylljen e këtyre rrjeteve dhe policimin më të mirë të vijës bregdetare mesdhetare të Gazës duhet të jetë pjesë e këtij ekuacioni. Egjipti gjithashtu duhet t’i bashkohet Katarit duke kërcënuar se do t’u mohojë zyrtarëve të Hamasit aksesin dhe t’i dëbojë ata nga territori i tyre.

E gjithë kjo është një ngritje e rëndë dhe Shtetet e Bashkuara mund të dështojnë edhe nëse kjo qasje zbatohet në mënyrë të përsosur. Megjithatë, duke pasur parasysh aksionet, administrata duhet të përdorë çdo mjet që ka në dispozicion. Jetët e izraelitëve, palestinezëve, libanezëve dhe amerikanëve varen fjalë për fjalë nga kjo.

Të fundit