E hënë, 20 Janar, 2025

SA AFËR MAKINAVE FLUTURUESE JEMI? MODELI A FILLON TË PRODHOHET MË 2025

Epoka e makinës fluturuese duket se po afrohet – por sfida të mëdha mbeten për t’u zgjidhur.

Më 12 qershor 2023, Administrata Federale e Aviacionit (FAA) lëshoi ​​një Certifikatë Speciale të Vlefshmërisë ajrore për një model makine fluturuese të zhvilluar nga Alef Aeronautics, duke lejuar mjetin ajror të fluturojë në vende të kufizuara për ekspozim, kërkim dhe zhvillim.

Lëvizshmëria e avancuar e ajrit (AAM) është një term ombrellë për mjetet fluturuese me pasagjerë ose mallra që janë shumë të automatizuar. Shpesh të referuara si taksi ajrore ose avionë vertikal të ngritjes dhe uljes (VTOL), këto automjete në teori ofrojnë transport më të shpejtë dhe më të sigurt derë më derë. As infrastruktura fizike dhe as bllokimet e trafikut në terren nuk do t’i ngadalësojnë ato. Edhe pse makina fluturuese është ende disi e çuditshme në qiell, njohja e Alef nga FAA shënon një pikë kthese në të ardhmen e lëvizshmërisë ajrore.

Por mund të ketë ende shumë sfida për të zgjidhur përpara se makinat fluturuese të bëhen realitet në qytetet anembanë botës – jo më pak droni i vazhdueshëm dhe zhurma e makinave fluturuese ndërsa kalojnë, ngrihen ose ulen.

Themeluesit e Alef filluan të punojnë për konceptin në vitin 2015 dhe krijuan prototipin e tyre të parë të makinës fluturuese me përmasa të plota në 2019: Modelin A. Kjo makinë pasagjerësh e ligjshme në rrugë do të përshtatet me dy pasagjerë me një distancë drejtimi prej 322 km dhe një diapazoni i fluturimit prej 177 km. E hijshme dhe kompakte, automjeti është projektuar që të duket shumë si një makinë e zakonshme, nuk do të ketë nevojë për pistë për t’u ngritur dhe madje duhet të përshtatet në një vend parkimi tradicional. Qasja e re e modelit A ndaj dizajnit ka të bëjë po aq me funksionin sa edhe formën: kompania pretendon se teknologjia e pronarit të makinës e lejon atë të arrijë ngritje vertikale dhe të shndërrohet në një fluturake me dyer që do të shndërrohen në krahë, të gjitha në një përpjekje për të në mënyrë dramatike ndryshoni udhëtimin e përditshëm.

Megjithatë, deri më tani, vetëm një pjesë e vogël e investitorëve e kanë parë modelin A të fluturojë në një demonstrim në vitin 2019, sipas faqes së internetit të kompanisë.

Kompania me bazë në Kaliforni shpreson të fillojë prodhimin në 2025 ose në fillim të vitit 2026, megjithëse automjetet janë tashmë të disponueshme për para-porosi (çmimi aktualisht është 300,000 dollarë). Modeli A konsiderohet një “automjet me shpejtësi të ulët” ultra të lehtë, një klasifikim ligjor i rezervuar fillimisht për karrocat e golfit dhe automjetet e vogla elektrike – dhe një që vjen me udhëzime shumë strikte siç përcaktohet nga Administrata Kombëtare e Sigurisë së Trafikut në Autostrada.

_________________________________________________________________

“Është një pararendës,” thotë Dukhovny. “Kur makinat filluan të zëvendësonin kuajt, u ngritën shumë pyetje të ngjashme: për sigurinë, për atë që do të ndodhë me qytetet… shumë donin të ktheheshin te kuajt. Nëse veprohet siç duhet, makina fluturuese duhet të jetë më e sigurt.”

__________________________________________________________________

Por Modeli A synohet të jetë një makinë në fund të ditës, dhe duke e bërë një makinë të sigurt për qiellin – e lehtë dhe aerodinamike – në fakt mund të nënkuptojë se është më pak e sigurt për rrugë. “Pjesa më e vështirë mbetet dorëzimi: ne nuk e dimë se çfarë ndodh kur automjeti kalon nga toka në ajër,” shpjegon Dukhovny. Idealisht, do të kishte një transferim të menjëhershëm të autoritetit nga toka në ajër, por pengesat ligjore dhe të sigurisë janë komplekse.

Kush do t’i drejtojë këto makina fluturuese? A do të kenë nevojë pasagjerët një licencë?

Operacionet e lëvizshmërisë ajrore urbane do të jenë kryesisht përgjegjësi e ofruesit të shërbimit të navigimit ajror të një vendi (ANSP), siç është FAA në SHBA. ANSP ka juridiksion të plotë mbi operacionet e hapësirës ajrore të një vendi të caktuar dhe është autoriteti që certifikon llojet e reja të avionëve pas rishikimeve rigoroze të sigurisë. Roli i qyteteve në garantimin e sigurisë do të jetë zbatimi i rregulloreve të përcaktuara nga këta ofrues.

Sipas një raporti plani të publikuar nga FAA, operacionet e makinave fluturuese në fillim do të përdorin kuadrin rregullator dhe rregullat ekzistuese (të tilla si rregullat e fluturimit vizual, rregullat e fluturimit me instrumente) si një platformë për performancë më të madhe të mjetit flutureues dhe nivele më të larta të autonomisë. Raporti ngre disa shqetësime pa i adresuar plotësisht ato: zhurma, ndotja, siguria, qëndrueshmëria, kostoja. Kush do t’i drejtojë këto makina fluturuese? A do të kenë nevojë pasagjerët një licencë? Si do të ndikojnë makinat posht në tokë? Cili juridiksion do të jetë përgjegjës për një përplasje në ajër?

Shpejtësia me të cilën do të udhëtojnë mjete të tilla mund të çojë në përplasje, qoftë midis makinave ose me ndërtesa; Prandaj, planifikimi i saktë, i udhëzuar shkencërisht dhe i trajektores është thelbësor. FAA parashikon që “taksitë ajrore” të operojnë brenda korridoreve specifike midis aeroporteve dhe porteve vertikale brenda qendrave të qyteteve. Por deri më sot, nuk ka dispozita për planifikimin e rrugës së trajektores së makinës fluturuese.

Dhe pastaj është çështja e zhurmës. Projektimi i makinave fluturuese për të qenë jashtëzakonisht të qeta është i vështirë, veçanërisht kur operacionet tregtare në shkallë të gjerë mund të kenë qindra ngritje dhe ulje çdo orë. Helikat elektrike dhe elementët e tjerë të projektimit të shtytjes së makinës fluturuese mund të ulin ndotjen akustike dhe planifikuesit urban duhet të marrin në konsideratë nivelin e decibelit të vertiporteve ose vendeve të uljes, por mund të nevojiten rregulla strikte të qeverisë për të kontrolluar nivelet e zhurmës. Udhëzimet për infrastrukturën ajrore mund të miratohen nga rregulloret ekzistuese: matjet e aplikuara për aeroplanët dhe helikoptorët tradicionalë.

Nasa është bashkuar me FAA, studiues universitarë dhe drejtues të tjerë të industrisë për të zhvilluar mjete softuerike që modelojnë dhe parashikojnë zhurmën AAM, në një përpjekje për të ndihmuar prodhuesit në dizajnimin e automjeteve më të qeta. Fushata e saj e avancuar e lëvizshmërisë ajrore do të eksplorojë reagimin njerëzor ndaj zhurmës së nivelit të ulët, pragun për të ashtuquajturën “zhurmë me brez të gjerë” (termi për një tingull që një dëgjues nuk mund ta fiksojë në një burim specifik) dhe si të parashikohet tingulli që shumë automjete të tilla në fluturim do të bëjnë njëkohësisht.

 

Përgatiti: Agon Neziri

 

Të fundit